Totaal aantal pageviews

woensdag 2 januari 2013

Kinderen volgen met tekeningen.


 

De meeste kinderen tekenen graag.
Gelukkig maar..
Het is een eenvoudig en goedkope manier om je uit te drukken. 
Als een kind tekent laat het onbewust iets van zichzelf zien.
Als er iets niet in orde is met het kind, 
kan het signalen geven via een tekening.
Hoe dat spontaan gebeurt na een heftige gebeurtenis lees je hier.
 

 Kinderen vertellen met hun tekening hun eigen verhaal 
en vaak vertellen ze meer dan ze zich bewust zijn...
Als je de tekeningen kan 'lezen' 
krijg je als ouder of leerkracht aanvullende informatie over het kind.


De ontwikkeling van de kindertekening is ingedeeld in verschillende fasen.
Als een kind van 10 ineens weer grenzeloos gaat krassen 
dan kan er iets mis zijn
bij een 3 jarige is het normaal.
Aan de tekeningen kunnen we ook zien 
hoe ver de kinderen in hun ontwikkeling zijn.


***

Er is een nieuw leerlingen volgsysteem ontwikkelt
die aansluit bij de tekentaalontwikkeling van het kind.
Via tekenopdrachten kan je vanuit een ander perspectief, namelijk beeldtaal,
kijken naar de cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen.
Of er behoefte is aan nog een leerlingvolgsysteem weet ik niet.

Het is altijd handig als een leerkracht en/of ouder weet 
hoe een gezonde tekenontwikkeling er uit ziet.
Je kan dan tijdig signaleren of er iets aan de hand is met een kind.

Een tekening bied de gelegenheid vragen te stellen aan het kind.
Het is een opening voor een gesprek.